Energie - aneb o spotřebě našich strojů

Ostatní plkání členů týmu.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#61 Příspěvek od forest »

To máš pravdu, s tím nevhodným obdobím pro přechod k jinému dodavateli, v rámci začátku nové sezóny. Bohužel bude hodně klientů, kteří si v rámci záloh předspoříli u BE na půl roku v době kdy netopili a nyní se bojí, že jim to již zpět nevrátí. Naopak u nového dodavatele je jasné, že si vezme dvojnásobek původních záloh, + násobně více zvýšenou cenou, protože potřebuje nabrat zálohy na toho půl roku plné topné sezóny, na jejím začátku. A tedy tato kombinace může bý ten popisovaný velký problém s nárůstem zálohy. Když si vezmu ten tvůj příklad s tisícikorunou, tak najednou jsou to tisíce 2 při startu v topné sezóně a cena se zvedla třeba 3x a je to tisíc šest, místo jednoho tisíce zálohy měsíčně.

jiri kovar
47.3684210526 %
47.3684210526 %
Příspěvky: 1187
Registrován: ned 20 črc, 2008 09:31

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#62 Příspěvek od jiri kovar »

Ahojte.
Chci se zeptat trochu pozitivně, aby to nebylo pořád jen o brečení.
Moje sestra uvažuje o fotovoltaice, ale nechce se moc spálit s dodavatelem systému. Tak mi dala za úkol 45hh zjistit několik seriózních dodavatelů, které by pak oslovila. Kdybyste sem jednoho, dva (až tři) šoupli (nejlépe podle svých zkušeností) budu pouze vděčen (nejsem lobista 45ff ). Pak bych ji třeba pomohl nastavit základní parametry, aby bylo co srovnávat (např. výkon panelů, velikost baterky, úložiště do boileru, typ střídače, zajištění max. dotace apod - i tady budu rád za doplnění, má-li kdo zkušenost). Není potřeba se nějak extrémně rozpisovat, stačí bodově+odkaz na potenciálního dodavatele.
Předem díky. Třeba to pomůže i někomu dalšímu zde.

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#63 Příspěvek od forest »

Mohu vřele doporučit společnost, která montovala a navrhovala FVE na našem domě: http://www.solarnivyroba.cz/
Profesionální návrh vzhledem k dispozici domu, ročním obdobím, téměř přesný propočet ročního zisku elektrárny v reálu a realizace a papírování prakticky bez nutnosti cokoliv kolem řešit z mé strany. Tedy na klíč, jak to má být. Je to ale již 8 let, nemám info o aktuálním stavu. Ale předpokládám, že se maximálně mohli ještě zlepšit.

Sice dělám ve společnosti, která se FVE také zabývá, ale na té úrovni nejsme, je to pro nás jen taková okrajová záležitost. Znám i několik společností, se kterými spolupracujeme v této oblasti, ale rovněž s čistým svědomím doporučit nemohu.Každá má nějakou mouchu.

Ono to má s tímto tématem hodně společného. Za poslední měsíc u nás doma zvonilo již 5 kolemjdoucích a ptali se na různé věci kolem FVE. Vlastní energie se určitě dostane opět do kurzu a pokud ty ceny elektřiny nepůjdou výrazně dolů, tak návratnost při vhodné dispozici střechy půjde na hodně krátkou dobu. Tedy investice tímto směrem bude pro mnoho lidí řešením z této prazvláštní situace.

Uživatelský avatar
Boby_cze
36.8421052632 %
36.8421052632 %
Příspěvky: 538
Registrován: čtv 16 dub, 2020 09:56
rok narození: 31 led 1971
ID CNT statistics: 27352
Bydliště: Jižní čechy

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#64 Příspěvek od Boby_cze »

Docela by me zajimalo jak to je s navratnosti pri pelativne male spotrebe. Mesicne zalohy 1450,- a bylo to tak akorat i s malou reservou.
Prevazna spotreba pres leto.
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#65 Příspěvek od forest »

Návratnost ti solidní společnost je schopná aktuálně dle dispozice a sklonu střechy spočítat. Je v tom ale jedna neznámá a to dost podstatná. Tou je cena energie, o které nikdo netuší, jaká bude za půl roku, nebo za roků pět. Tedy kalkulace doby návratnosti klesly i se zdražením dílů o cca 70%, jenže dle těch nynějších cen.

Otázkou je, kdo z nás a za jak dlouho bude jezdit na elektřinu. Potom ta návratnost půjde ještě násobně dolů. Je potřeba s tím každopádně počítat.

Uživatelský avatar
Boby_cze
36.8421052632 %
36.8421052632 %
Příspěvky: 538
Registrován: čtv 16 dub, 2020 09:56
rok narození: 31 led 1971
ID CNT statistics: 27352
Bydliště: Jižní čechy

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#66 Příspěvek od Boby_cze »

Auticko na baterie jsem měl v 5ti letech. Pokud bych měl jet na sraz elektroautem tak ani bych s většinou nedojel tam a už vůbec ne zpět.
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Honza1616
47.3684210526 %
47.3684210526 %
Příspěvky: 1058
Registrován: sob 09 kvě, 2015 13:05
rok narození: 22 lis 1991
ID CNT statistics: 18396
Bydliště: Lysice
Kontaktovat uživatele:

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#67 Příspěvek od Honza1616 »

Boby_cze píše: čtv 11 lis, 2021 20:04 Auticko na baterie jsem měl v 5ti letech. Pokud bych měl jet na sraz elektroautem tak ani bych s většinou nedojel tam a už vůbec ne zpět.
dojez dnešních elektromobilů se zvyšuje a za pár let bude stejný jako u těch se spalovacím motorem
https://ibb.co/xgcsSvC
vývoj baterií trvá 10-20 let, není se tedy čemu divit že zatím mají elektromobily menší dojezd jako ty se spalovacím motorem, ale ve vývoji jsou už i baterie co mají vyšší hustotu Wh/Kg, v překladu to znamená dojezd 500 (až 800Km 33ooo)

argument, co když mi dojde baterka..... na to odpovím, co když ti dojde benzín ???
45hh no dobrá, někteří lidé jezdí na doraz a pak vozí v kufru kanystr s benzínem, takže si pak dojedou na nejbližší benzinku, ale to jsou masochisti, většina lidí by se nechala odtáhnout 45hh
u aut se spalovacím motorem musíš hlídat stav nádrže a dojezd stejně jako u elektromobilu, je sice problém s místy k dobíjení, ale tento problém časem odpadne, dnes už každá nově postavená benzinka má i stojany na elektro dobíjení a jsou i v každém nákupním centru, a časem si na to zvykneš, vystoupíš z auta a když máš nabito na 50% tak auto pro jistotu napíchneš na nabíječku 45cc
u chytrých telefonu to bylo stejné, starý telefon ti vydržel i 14 dní a smartphone ti vydrží max 2 dny, taky jsi tomu přizpůsobil denní režim a je pro tebe už automatický večer napíchnout telefon na nabíječku aby jsi ráno nezaspal a měl telefon nabitý na celý den...

Nicméně z dostupnosti nabíjení pramení hlavní neochota lidí k elektromobilitě, že nevědí kde by to auto nabíjeli, ale to se časem bude zlepšovat, až tak že budou nabíječky na každé ulici,
hlavní problém v počátku byl že každé auto mělo jiný konektor a budovat celosvětovou sít pro každou značku auta je nesmysl, v tomto tedy vidím správný krok že třeba Tesla v Evropě přistoupila k instalování CCS konektoru
a jako největší distributor elektromobilů začíná poskytovat svoji nabíjecí infrastrukturu i pro jiné auta, tím se otevírá řešení pro dříve zmíněný problém s místy k dobíjení pokud máte něco jiného než Teslu
https://www.hybrid.cz/tesla-otevrela-sv ... izozemsku/

na webu https://www.elonx.cz/teslou-do-spanelsk ... romobilem/ vycházejí články/blogy od nějaké ženské co má Teslu a ta letos jela na dovolenou do Španělska :smt045
cestu si plánovala podle aplikace která ji doporučovala nabíjecí místa na trase a neplatila vůbec nic protože jako blogerka sdílí referral kody od Tesly
Kdybychom měli na Superchargerech platit, tak by to podle A Better Route Planner mělo stát 9 970 Kč. Kdybychom jeli benzínovým autem, tak by to podle Via Michelin stálo 11 251 Kč.
a životnost baterií? baterie instalované do aut dnes už auto i přežijí
https://www.hybrid.cz/baterie-elektromobilu-tesla-ztrati-pouze-10-kapacity-po-320-000-km/

Tesla v celé elektromobilitě má největší výhodu právě ve své velikosti, má největší zastoupení elektromobilu a má tak tedy dostatek dat ve statistikách o tom jak se auta v provozu chovají při jakékoliv změně ve vývoji SW a nebo HW
na závěr je třeba říct že úspěch Tesly nestojí na dotacích ani emisních povolenkách, ale na správné firemní politice a cílení na správnou skupinu lidí (zákazníků)
https://www.svethardware.cz/tesla-co-vezi-za-jejim-uspechem-a-proc-jeste-nezbankrotovala/55457
Nová tabulka srovnání týmových počítačů https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ge=116:116
testovací balíček https://drive.google.com/file/d/1G0cGDj ... nV30cqKxkz
video návod jak správně provést test https://youtu.be/ctxzxdsdVpI
výsledky posílejte zde viewtopic.php?f=24&t=4553 tabulku mohou editovat jen správci z důvodu ochrany vložených dat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
master - Offline předběžný prodej čehokoliv kromě disků- i9-9900k, Gigabyte Z390 AORUS MASTER -CF, Gigabyte RTX2080ti, 32GB DDR4 3500MHz, M.2 Samsung EVO 960 + SSHD (2TB), zdroj Zalman ZM-1200(1200W), Win10Pro 64bit
slave 1 Offline celá sestava na prodej- Ryzen 9 3900X, ASUS B550 F Gaming WIFI, Asus GTX1080, 16GB DDR4, SSD OCZ TRION 100 (250GB), zdroj Corsair RM850 (850W), Win10Pro 64bit
slave 2 Offline - čeká na vydání HW (podzim 2022) :idea: Ryzen 9 79** :?: , AM5 :?: , 32-64 GB DDR5 :?: RTX4080(ti) :?: , SSD WD_Black SN850 1TB

Uživatelský avatar
Boby_cze
36.8421052632 %
36.8421052632 %
Příspěvky: 538
Registrován: čtv 16 dub, 2020 09:56
rok narození: 31 led 1971
ID CNT statistics: 27352
Bydliště: Jižní čechy

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#68 Příspěvek od Boby_cze »

V lete jsem byl v Litve a najeto jen za cetu tam 1450km za 16 hod. K tomu se el auto nehodi vubec srovnavat. To same co byl sraz.
Naopak na (moje) cety do prace ci na zahradu a celkove v tydnu by nebyl zadny problem. Teda jeden ano. Cena auta a pak i cena za nabijeni. Nemam moznost u panelaku nabijet jinak nez na placenych nabijeckach a to neni nejlevnejsi a tudiz se to zas tak nevyplati optroti nafte.
Pro me by pripadal v uvahu hybrid s el dojezdem 50+km
El auta jeste zdaleka nejsou tak dotazena jak bych si predstavoval (zlaty "Mr.Fusion" - Back to the future) a uplne me crca kdyz je kdokoli nuti predpisama.

Tesla - to je kapitola sama pro sebe.
Tak jak fandim SpaceX tak jsem rozmrzely nad Teslou
Jel jsem s ni jen jednou a mozna to byl nepovedeny kus, ale nic hordiho jsem pod puDeli nemel.
Tak tragickou praci na aute jsem nikdy nevidel.

Planovani cesty moc neresim prave pro dostupnost nafty a je pravda ze na skoro kazde benzine at uz u nas ci mimo co jsem byl tak byla i nabijecka - spise dva stojany a pokazde obsazene
V ten okamzik je planovani k nicemu nebo cesta na delsi dobu nez byl plan

A Better Route Planner mělo stát 9 970 Kč. Kdybychom jeli benzínovým autem, tak by to podle Via Michelin stálo 11 251 Kč.
Pri rozdilu mezi mym autem (berlingo) na naftu a elektickym vice nez ctvrt mega s dojezdem kolem 250km
kolik ze bych musel najet aby se to vyplacelo????
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
® Plšák Ráďa ®
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1306
Registrován: čtv 10 led, 2013 00:41
rok narození: 0- 7-1977
ID CNT statistics: 15767

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#69 Příspěvek od ® Plšák Ráďa ® »

Problém vidím v době dotankování energie na dobíjejících stanicích s kabelovou zástrčkou. Někteří lidi jsou roztržití a zapomětliví, to ale bude utržených kabelů z nabíjecích stanic 45cc

EDIT 13:53:
Jen doplním pro pochopení a pobavení jedno videjko na co narážím v mém příspěvku na toto téma. 45hh
Gas Pump Hose Ripped off

Je fakt, že u elektriky se nestane zas tohle, když to někdo strhne, to zas má určitou bezpečnostní výhodu. Stačí vidět jen začátek videa 45cc
I Drove OFF with the GAS PUMP Connected and This is what Happened
Naposledy upravil(a) ® Plšák Ráďa ® dne pon 15 lis, 2021 13:53, celkem upraveno 2 x.
Motto: "Pokrok vědy nezastavíš, ale i ty ho můžeš urychlit." © 2014 Plšák Ráďa User of The Day
Obrázek

(Pozn. veškeré informace jsou z českých médií rozhlasových, televizních a nějaké fake news z internetu. Proto informační hodnota mého příspěvku je vždy nulová a radši to nečtěte. Televizní zprávy po 19 hodině sleduji minimálně a nehodlám se otečkovat vakcínou C19 verzí č.1 až 3, počkám si na revizi vakcíny splňující normy paní MUDr. S. Pekové, PhD..) 45cc

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#70 Příspěvek od forest »

Dojezdy aut na elektřinu už jsou slušné a i nyní již víc než 400km. S tím přejedete celou republiku. Spíše je problém s počtem dobíjecích stanic a aby to síť utáhla. Odhaduji, že tak za 5 let to bude obojí v lepším stavu a i cenově dostupnější.
FVE má životnost minimálně 35 let s minimálním snížením účinnosti, tak jen bych s tím při plánování a případné realizaci počítal. Baterky na dům už za těch 5 let budou technologicky a cenově na tom také mnohem lépe a tím by to celé zapadlo hezky do sebe. Alespoň tak to výhledově vidím já. Každopádně jsem zaznamenal osobně i v práci výrazný nárůst dotazů na FVE a zájem o realizaci na domě. Alespoň částečná soběstačnost v této oblasti je velká deviza s tím, co se děje kolem nás.

Dadu from Silesia
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1325
Registrován: úte 03 úno, 2009 21:23
rok narození: 03 bře 1984
ID CNT statistics: 10156
Bydliště: Opava

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#71 Příspěvek od Dadu from Silesia »

Hlavně se furt straší extremem jako 100 procent aut na superchargeru 350 Kw potřebujem 10 Temelínů najednou. V realu se auta bude nabíjet u supermarketu, v práci běžnou nabíječkou 8 hodin.

Uživatelský avatar
RoKro
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1438
Registrován: pon 31 srp, 2009 08:57
rok narození: 29 črc 1970
ID CNT statistics: 10234
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#72 Příspěvek od RoKro »

No tak kdo má manažerskou pozici a k ní místo ve firemní garáži, tak si tam přes den svoji Teslu dobije, to jo, ale plebs, co dojíždí plečkou za půl milionu a ráno hledá v celý čtvrti kolem kanceláří místo, kde by káru zaparkoval, si dobije leda tak kredit u městský policie na pokuty za špatný parkování. Nikdo tu snad nevěří tomu, že u každýho druhýho potenciálního parkovacícho místa ve městě bude elektrická přípojka. A odpoledne/večer při návratu z práce bude doma na sídlišti nebo v centru města ta samá situace v bleděmodrém. V supermarketu snad normální člověk taky netráví několik hodin každý den. Tak zase pomalu s tím optimismem.
Teď s normální károu přijedu k pumpě, za pět minut odjíždím a mám dojezd cca tisíc kilometrů a u stojanu může tankovat další auto. Bez plánování, bez čekání. Čas a pohodlí, to je to, čeho si všichni vážíme. A tuhle rychlost a tohle pohodlí nám současná generace elektroaut ještě dlouho nenabídne.
Takže ano, jsem plně pro používání elektroaut tam, kde to dává po všech stránkách smysl, ale ten to rozhodně nedává všude.
Obrázek

Uživatelský avatar
Honza1616
47.3684210526 %
47.3684210526 %
Příspěvky: 1058
Registrován: sob 09 kvě, 2015 13:05
rok narození: 22 lis 1991
ID CNT statistics: 18396
Bydliště: Lysice
Kontaktovat uživatele:

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#73 Příspěvek od Honza1616 »

no jestli projde ta elktromobilita co chce EU, jako že prodej pouze elektrických auta od r.2050 (??), tak ty nabíječky budou muset být opravdu na každé ulici, at chceme nebo ne,

a tak jako jsou elektromobily osvobozené od některých poplatků, tak v budoucnu budou města elektromobilitu propagovat třeba tak že vám na sídlišti postaví několik dobíjecích stanic a jejich parkovací místa budou pochopitelně vyhrazena majitelům těchto aut tak jako je to dnes u benzinek a v nákupních centrech
a po r.2050 budou klasické benzinky tak hojné asi jako jsou ty dnešní LPG (1 v okrese) 45hh 45hh 45hh a ty klasické benzinky budou přestavěné na rychlonabíječky, ten business okolo silnic tady zůstane, to si ty firmy nenechají ujít.

"natankuji na 1000km, bez plánování, bez čekání......."
tak současní majitelé elektromobilů to dělají podobně, přijedou domu mají sice nabito na 80% ale přesto napíchnou auto na nabíječku,
ráno když odjíždí do práce, tak at se stane cokoliv mají nabito zase plnou na dalších 400Km,
samozřejmě pokud bydlíš na sídlišti tak je toto problém, než ti tam město vybuduje ty nabíječky :smt102
ale jak jsem psal dřív, je to jen o zvyku jako s tím telefonem
  • oblíbenost elektromobility je přímo úměrná počtu dobíjecích míst, viz článek co jsem zde odkazoval
  • vysoká cena těchto aut?? cena je cílena na jistou skupinu lidí, opět viz článek
Nová tabulka srovnání týmových počítačů https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ge=116:116
testovací balíček https://drive.google.com/file/d/1G0cGDj ... nV30cqKxkz
video návod jak správně provést test https://youtu.be/ctxzxdsdVpI
výsledky posílejte zde viewtopic.php?f=24&t=4553 tabulku mohou editovat jen správci z důvodu ochrany vložených dat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
master - Offline předběžný prodej čehokoliv kromě disků- i9-9900k, Gigabyte Z390 AORUS MASTER -CF, Gigabyte RTX2080ti, 32GB DDR4 3500MHz, M.2 Samsung EVO 960 + SSHD (2TB), zdroj Zalman ZM-1200(1200W), Win10Pro 64bit
slave 1 Offline celá sestava na prodej- Ryzen 9 3900X, ASUS B550 F Gaming WIFI, Asus GTX1080, 16GB DDR4, SSD OCZ TRION 100 (250GB), zdroj Corsair RM850 (850W), Win10Pro 64bit
slave 2 Offline - čeká na vydání HW (podzim 2022) :idea: Ryzen 9 79** :?: , AM5 :?: , 32-64 GB DDR5 :?: RTX4080(ti) :?: , SSD WD_Black SN850 1TB

Uživatelský avatar
RoKro
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1438
Registrován: pon 31 srp, 2009 08:57
rok narození: 29 črc 1970
ID CNT statistics: 10234
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#74 Příspěvek od RoKro »

No už to vidím, jak budou na sídlištích a v obytných zónách nabíječky po deseti metrech. A jak když druhý den budu na homeofice, tak budu muset jít přeparkovat jinam, abych nezabíral nabíjecí místo, protože jinak mě chrabří měšťáci hned zpokutují, na to určitě bude mnoho nových paragrafů, samozřejmě jen na ty největší piráty a nebudou se zneužívat, haha. A když přijedu večer se skoro prázdnou baterií, protože jsem zrovna ten den musel hodně jezdit a nejel jen do šichty a zpět, a budu rád, že vůbec někde po dlouhém hledání zaparkuju napůl na trávníku a napůl u kontejnerů, tak ráno můžu leda tak počkat, až se někde uvolní místo a přeparkovat tam a vyrazit někam vlak, protopže ty tisíce nabíječek v ulicích sídlišť samozřejmě nebudou rychlonabíječky, to by pod zemí musely vést supravodivý kabely rovnou z Temelína. No nevidím tu elektrobudoucnost tak růžově, nevidím. Ano, na každej problém a námitku se dá vymyslet nějaký teoretický řešení, ale to je asi jako vlhké sny salónních revolucionářů a skutečný život v reálném socialismu. Ona ta budoucnost bude asi trochu jiná, třeba s nějakým mezikrokem přes vodík, nebo se prosadí něco, co zatím vůbec není známo. Ale protlačování současné technologie elektroaut je podobné tomu, jak se tlačily tzv. úsporné žárovky alias mikrozářivky a budoucnost nakonec převzaly ledky.
No a taky se moc těším, jak si někdo koupí za 1,5 mega elektroauto, dostane na něj z mých daní dotace, i z daní souseda, kterej vydělává sotva průměrnou mzdu a dosáhne tak na ojetou fabii, pak město za moje daně vybuduje nabíječky a ačkoliv si platím jako rezident parkovací kartu na naši modrou zónu, tak mi uberou několik z už tak málo parkovacích míst a vyhradí je pro elauta. No netěšte se na to!
Sorry, dlouho jsem odolával a nechtěl se zapojovat do tohodle flamu, kterej jede snad i na fórech o hnojení rajčat, ale nějak jsme se neudržel. Rozhodně nám všem přeju, ať nás ta budoucnost moc nesemele a ať se do ní dostane z každé technologie jen to nejlepší, co má pro konkrétní způsob použití po zvážení všech úhlů pohledu ty nejvhodnější vlastnosti.
Obrázek

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#75 Příspěvek od forest »

Ceny elektro aut půjdou dolů. Klasická auta na benzín, nebo naftu (hybridy tuplem), jsou strašně složité, tisíce součástek, hromady navazujících dílů, častá údržba, doplňování kapalin, atd. Oproti tomu elektromotor má základních důlů jen pár a co na tom chcete udržovat, kromě baterek. Tedy výroba by měla být levnější, provozní náklady na údržbu výrazně levnější a náklady na provoz rovněž. Chce to jen čas.

Celý tento průmysl směřuje k jasnému síli a tím jsou autonomní vozidla, která bude řídit navigace a né lidi. S touto technologií budou opět dražší, ale oproti výrobě takového auta se spalovacím pohonem, bude realizace tohoto cíle výrazně jednodušší. a i levnější. Stejně by takové auto potřebovalo velké baterie, tak proč na ně rovnou nejezdit. Ve zmíněním roce 2050 už si budou naše vnoučata ťukat na čelo, proč jsme auta sami několik hodin po cestě řídili a nehráli si nějaké hry, nebo se neprospali.

Dobíjení bude nejprve snadno dostupné u rodinných domů a zbytek se nějak dořeší. V podstatě nás k tomu všechny stejně postupně donutí různými postupnými omezeními, daněmi a poplatky, jako to nyní zvládají s očkováním proti Covidu.

Uživatelský avatar
RoKro
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1438
Registrován: pon 31 srp, 2009 08:57
rok narození: 29 črc 1970
ID CNT statistics: 10234
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#76 Příspěvek od RoKro »

forest píše: úte 16 lis, 2021 22:22 V podstatě nás k tomu všechny stejně postupně donutí různými postupnými omezeními, daněmi a poplatky...
A to je právě to, co mě na tom dost výrazně štve, to je jako když mě prvního května nutili do průvodu. Být o 10-15 let mladší a nebýt zatížen tou životní zkušeností, asi bych to přijímal líp.
Nemám vůbec nic proti té technologii.
Obrázek

Honza
63.1578947368 %
63.1578947368 %
Příspěvky: 3247
Registrován: pát 03 lis, 2006 10:46

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#77 Příspěvek od Honza »

Elektroauta jsou v principu výroby trochu jednodušší, zejména v pohonné částí, ale mají také dost slabin a naopak složitějších oblastí.
celkově více elektroniky (jako by to zrovna v automobilovém průmyslu nebyl problém), starý benzín se rozjede v podstatě vždy nebo lze relativně snadno zjistit proč ne - u elektriky je to pro uživatele black box.
slabou a velmi zranitelnou infrastrukturu (od nabíjení přes servis po hasiče), kanystr si do auta odnesete.
jsou náročnější na výrobu (logisticky i z hlediska energie a CO2).
složitý management užití energie (dobíjení, ohřívání, ochlazování, monitorování, řízení baterek). U spalováku se naleje palivo a tím to končí.
Viděl jsem článek (tuším Autonews.com), který říká, že kvůli složité diagnostice bude service EV aut naopak dražší, než klasické spalováky.
EVs Cost 1.6 To 2.3 Times More To Service Than Internal Combustion Vehicles, New Study Shows

Co se týče životnosti, to se uvidí, až jim bude 20-30 let, jako spalovákům v provozu.

Mají také zatím nevyužitý potenciál - spojení s energií domácností, vlastní výrobou elektriky na střeše atd. - což je segment majitelů domů nebo alespoň chalup, ale také některých zaměstnavatelů (panely v práci na výrobních/skladových budovách).
Dokážu si představit, že místo stravenek bude zaměstnavatel nabízet možnost nabíjení v době přebytku.

Bohužel směr jednoduchého spalováku, který by za provozu dobíjel menší baterku a pohon by byl elektrický, převálcovalo dogma plně elektrické (nejdražší na výrobu, tedy s nejvyšší marží pro výrobce).

Průmysl, politici a svatá Gréta směřují k tomu, že ne každý bude vlastnit auto.
Dnešní mladí po tom ani moc netouží (a těší se na autonomní řízení...a vzdání se svobody), staří dojezdí své spalováky.
Tím se částečně "vyřeší" sídliště.
Jo, také se bude méně jezdit: home-office a hell-office, objednávání všeho možného po internetu místo nákupů v kamenném obchodě, zoom a teams místo návštěv, tohle částečně zůstane, koronáč to nastartoval, aby se s tím lidé seznámili.

Omezení (zákaz vjezdu do měst), poplatky (ze spalováků) a daně (z najetých kilometrů), to všechno půjde "krásně" řešit v rámci autonomie a elektro(i)mobility.
Takže když si dáte o víkendu poo pivko a budete potřebovat odvézt rodinného příslušníka do nemocnice se zraněním, máte smůlu, protože už jste v týdnu najezdili svůj limit, nadýcháte povinným testem v autě (za který si musí připlatit i abstinent) a auto se nerozjede.
Díky "autonomii" se bude platit daň za odjeté km (protože by jinak nešlo zdanit ty, kteří mají na své střeše svůj panel), pojištění dle km, automaticky nabonzovaných info (že jste nezastavili ve 3 ráno na stopce u vás na vesnici, že jste neobvykle zrychlili na rovince, že jste jeli do místa bez určení důvodu na výlet), nespíš se nerozjedete bez covid pasu na chytrém mobilu (žádný mechanický klíč pro nastartování).

Bohužel, až se toho pořádně chytne ouřední šimel, bude i po té radosti, kterou jsem měl z nejsilnější Tesly.
A proto jsem rád, že jsem začátkem měsíce pilotoval F1, která už nebudou, protože V8 a V10 už se do formule nevrátí 33zzz
Jeďte, dokud můžete a smíte 22rrr
Naposledy upravil(a) Honza dne stř 17 lis, 2021 19:44, celkem upraveno 5 x.

eLPeCKo
47.3684210526 %
47.3684210526 %
Příspěvky: 965
Registrován: pát 27 led, 2012 22:20
ID CNT statistics: 12781
Bydliště: Brno

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#78 Příspěvek od eLPeCKo »

Skvěle napsáno Honzo 33iii
Obrázek
Tady něco málo o tom na čem počítám.

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 19635
Registrován: pát 27 říj, 2006 10:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#79 Příspěvek od forest »

Plně chápu co jsi napsal Honzo a jak jsi to myslel. Jenže s těmi spalováky a vznětovými auty to nyní již není, jak popisuješ. Já to tak se svou Felícií mám, že mě stačí ten kanystr a když něco zazlobí, tak mně je jasné u těch pár dílů odkud vítr fouká, vyhrnu rukávy a za pár minut jedu. Aktuálně se i spalovací a vznětová vozidla prodávají s několika palubními počítači a všechna ta negativa co popisuješ, již také mají. Většina již rekuperuje brzdnou energii, má hromadu chytré elektroniky, která ví o všem, co se děje, jen ti vůbec nepomohou, pokud se na autě vyskytne jakákoliv závada. Nechají tě klidně trčet i když se jedná o úplnou drobnost a rády ti poradí číslo na servis/asistenci. Doba jde bohužel tímto směrem a to že ta auta lidé kupují jako blázni, výrobce jen utvrzuje ve správném kurzu. Nechtějí vydělat jen na prodeji, servis je mnohem lepší business a hlavně dlouhodobý.
V tomto se moc ta elektroauta neliší, myšleno tedy od běžných aut, která se dnes prodávají. Formulové vozy a některé sporťáky se ještě drží od tohoto směru dál, ale nevím, jak dlouho jim to vydrží, nebo za jak dlouho si na ně dupnou ekologisti.

Honza
63.1578947368 %
63.1578947368 %
Příspěvky: 3247
Registrován: pát 03 lis, 2006 10:46

Re: Energie - aneb o spotřebě našich strojů

#80 Příspěvek od Honza »

Aktuální auta jsou jak píšeš, o tom žádná.
EV to mají o kus dál a jaksi implicitně v krvi (kabelech), zejména všechny možné monitorovací a špionážní features, které mi vadí.

Když jsem koukal pod kapotu F1 s moterem 2.4L V8 nebo 3L V10, které jsou cca 15-20 let staré, tak jsou "jednoduché".
I tak technikům trvá běžně 3 hodiny, než se zprovozní - provozní kapaliny, diagnostika, seřízení až po nastartování, všude hadičky a kabely jak pacient na přístrojích.
Alespoň bylo na co koukat.
Ale když se konečně dočkáš a nastartuje se, stojí to za to - na volnoběh má otáčky tam, kde končí diesel, aby to při jízdě nekuckalo tak tam, kde končí fefárka a lamba na 8t a když na to na rovince pořádně šlápneš, teprve to ožije a když to vytočíš na 12-14t, stále brutálně zrychluje nad 250 a ve finále až k 300km/h, tak máš pocit...no prostě to se nedá popsat ani s ničím srovnat, protože mi pak přišlo, že lambo pořádně nejede ani nebrzdí.
Nemá to ABS, nemá to stabilizaci, nemá to posilovače řízení ani brzd, prostě "jednoduchá" mechanika.

A když jsem to srovnával a koukal na oživování Williams z roku tuším 2011, pod kapotou je už poměrně dost kabelů a elektroniky, čidla a podobné haraburdí, navíc poskládané kompaktně a aerodynamicky.

Pak přišla hybrid era v roce 2014 s malými 1,6L V6, turbo, rekuperace a všechno a to je VELMI komplikovaný stroj.
Je to stále formule, velmi impozantní stroj, loni jsem se na ně zaparkované před garáží během předsezónních testů dokázal dlouho dívat, ale no nevím, už to není klasika.
Eko se zde významně projevuje, s malým motorem už ani nejsou potřeba špunty do uší, i když stojíš relativně blízko. U V8 nebo V10 při otúrování motoru lidé utíkají 45hh
Co je obdivuhodné, že se s energetickou efektivitou spalováku spolu s hybridem dostali na účinnost přes 50%.

Nižší kategorie jsou běžný spalovák, např. Formula Renault má klasiku atmosférický 2L 4-válec - je do ideální platforma jako příprava to vyšších kategorií (pro profesionální jezdce i nutný předpoklad pro běžného člověka než sedne do plnohodnotného stroje), na diagnostiku a údržbu také relativně jednoduché a známé.

Jezdí se tuším už 8 let i Formule E, čistě elektrický bzučák, takže to postihlo i formule. Tím, že je to eko a má to relativně malý dojezd jako snad všechny EV, jezdí se často městské okruhy.
V roce 2016-7 to mělo cca 190kW, má to 5-kvalt převodovku a jezdilo to "jen" 225km/h (což je horší, než Formula Renault 2.0, kde mi to na limiteru na 6 rychlost jelo tuším 240).
Pak to zvedli na 200-250kW, od příštího roku bude 300kW na závod a 350kW na kvalifikaci.
Pochopitelně potíž je dojezd a aby to také mělo nějakou rozumnou hmotnost a nebyl to tank.
Proto jsou závody krátké - 45 minut a 80-90km, kdežto F1 se závod jezdí 300km délka (podle toho různý počet kol na různých okruzích) a se 110 kg paliva bez tankování (a časový limit 2h spíše při nepříznivém počasí, red flag a tak).

Zajímavé je dobíjení až 600kW při brždění a až 800kW v pitstopu - tím se dostáváme zpět do éry, kdy se do F1 v pistopu při výměně pneumatik doplňovalo palivo...jaký paradox.

No, nějak jsem se rozepsal, snad mě nehodíte do koše - je to o spotřebě mých oblíbených strojů, ale radši půjdu spát 22rrr

Odpovědět

Zpět na „Co se do ostatních oddílů nevešlo“