Jak je to s energií

Fórum určené výhradně pro Soutěž ve školách i mezi nimi

Moderátor: petnek

Zpráva
Autor
jkrejci
5.26315789474 %
5.26315789474 %
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14 říj, 2011 05:36
rok narození: 10 dub 1979

Re: Jak je to s energií

#21 Příspěvek od jkrejci » ned 16 říj, 2011 10:50

Tak tedy ještě jednou.

Dle
http://www.malariacontrol.net/hosts_use ... erid=81629

Jsou procesory v učebnách:
61 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5800 @ 3.20GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
41 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5700 @ 3.00GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
23 x AMD Athlon(tm) II X2 B22 Processor [Family 16 Model 6 Stepping 2] TDP:65W

Procesory uváděné v minuých odkazech jsou například
i5 2400 TDP: 95W
i7-2600K TDP: 95W

Rozdíl je tedy 30W v rozdílu mezi IDLE a LOAD to bude jestě rozdíl menší.

Skutečná spotřeba počítače však není dána jenom spotřebou procesoru, ale take disku (ukládání kontrolních bodů výpočtů, swap atp.), aktivním chlazením a dalšímy prvky. Tyto položky u levných komponent jsou vyšší než u kvalitních. Dále se tato výsledná hodnota změní hodnotou účinnosti zdroje, právě s ohledem na to, že se při pořízení šetří a každý chce vyšší výkon, prvkem který je opomíjen je práve zdroj -> kupuji se nekvalitní se špatnou účiností. Účinnost běžných kvalitnějších zdrojů je certifikována jako 80+, neboli více než 80%. Takže až pětina spotřebované energie u kvalitnějších zdrojů skončí hned na zdroji. Jak je to pak u těch levnejších nechám každého domyslet. U klasických zrojů to bývá mezi 60-80%.
http://myego.cz/item/proc-je-600w-zdroj ... c-hardware

Pro ty, kteří nevědí jak se s účinností počítá přidávam odkaz..
http://www.truepowerresearch.com/2011/0 ... fficiency/

Zde je článek o těch kvalitnějších zdrojích..
http://www.zive.cz/titulni-strana/stava ... fault.aspx
http://www.zive.cz/uploadedfiles/3567.html

Tim tuto komunikaci asi ukončím, protože nejste ochotni přistoupit na argumenty. Potěšilo by mě kdybyste uvedli vlastní kalkulace a pak by se o tom dalo dále diskutovat.

Ještě jdnou konstatuji, že souhlasím stím, že doma ať si počítá kdo chce a co chce, ale pokud jde o počítání ve státní organizaci je věc jiná. Zvláště pak když jde o desítky stanic.

bundaboy: zapojení před UPS je matoucí, co se týká výpočtu pouze při zapnutém stavu, souhlasím, že navýšení nebude tak drastické. Viz tabulka,cenu elektriny jsem podle
http:­/­/www.cez.cz­/edee­/content­/file­/produkty­-a­-sluzby­/podnikatele­-a­-firmy­/cez­-cenik­-mop­-ele­-2011.pdf
http:­/­/www.cezdistribuce.cz­/edee­/content­/file­-other­/distribuce­/technicke­-informace­/cezdistribuce­-pasmaplatnostintavt­-0901.pdf

spocital na (zavislost na VT a NT)
Pro pocitani Po-Pa 8hod
Aku 8: 4,26 Kč­/kWh
Aku 16: 3,126Kč­/kWh ­(od 13:00 do 14:00 VT­)

Pro pocitani 24/7
Standart: 4,9 Kč­/kWh
Aku 8: 3,436Kč­/kWh
Aku 16: 2,5 Kč­/kWh

Uvažujem pro jednoduchost Aku 16 tedy nižší tarif a vaši naměřenou spotřebu 50W (pro Po-Pá 8hod, rozdil od IDLE) a pouhých 150W (24/7, neboli v době kdy by počítač normálně neběžel)
Počet zapojených počítačů Po-Pá 8h 24/7
1 PC 224,64 Kč 1 908,00 Kč
15 menší učebna 3 369,60 Kč 28 620,00 Kč
25 větší učebna 5 616,00 Kč 47 700,00 Kč
120 zapojených počítačů 26 956,80 Kč 228 960,00 Kč

jedná se hodnoty za 36týdnů což je doba trvání soutěže.

Výsledky jsou tak jak jsme se shodli, pro jedince rozumné. Ovšem při zapojení většího množstí strojů již rostou a to je to co se tu řeší. Přijde mi nefér říkat, že i v případě organizací jde o zanedbatelné částky. Při tarifu Aku 8 to budou částky ještě vyšší. Nižsí tarify na školách asi nejsou, protože vyžadují buď přímotop či tepelné čerpadlo a to na našich školách standardem není.

S pozdravem a přáním pěkného poledne -jk-

Uživatelský avatar
bundaboy
52.6315789474 %
52.6315789474 %
Příspěvky: 1303
Registrován: sob 01 kvě, 2010 23:00
rok narození: 0- 0-1978
ID CNT statistics: 6579
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#22 Příspěvek od bundaboy » ned 16 říj, 2011 11:41

Aha ja se dival na pocitace pod uctem "jkrejci", kde tech PC nebylo tolik, takze jsem mnozstvi az zas tak neresil. 33aaa

S tolika PC uz je jasne, ze spotreba stoupne o trosku vic. Ale jak uz se tady rikalo nekolikrat, neni problem v Boincu nastavit zatizeni treba jen 50%, aby se HW tolik nenamahal a spotreba se nezvysila tak vyrazne skokove.
Obrázek
-
Obrázek Obrázek

eisler jiri
73.6842105263 %
73.6842105263 %
Příspěvky: 4528
Registrován: sob 15 kvě, 2010 16:27
rok narození: 14 zář 1947
ID CNT statistics: 13496
Bydliště: praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#23 Příspěvek od eisler jiri » ned 16 říj, 2011 12:14

jkrejci, promen estli sem te nako urazel, ale to je povinnost saska na dvore sveho chlebodarce 45ff . ale vazne, nenapadlo te, ze schopny říďa na skole je schopen cast nakladu na elproud kompenzovat na ucet vytapeni zvlaste v zimne? a mohl by je prihlasit jako primotop a ziskat nizsi sazbu? zkus to propocitat. ČEZ i jiní to privetaj. snad jen teplarny budou remcat.
jinak to odemne neber jako utok na tebe. mam rad ostre diskuse a nejsem tak domyslivy abych si myslel, ze sem sezral salamonovo houno. docela mne zajima jak to skutecne je (zapocitame-li vseckny okolnosti)
rozdil meze primotopem a kompikem co do produkce tepla neni zadny. kupodivu ty informace takto zjistene neuberou ani joul z vytapeni 45hh
Obrázek
Obrázek

jkrejci
5.26315789474 %
5.26315789474 %
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14 říj, 2011 05:36
rok narození: 10 dub 1979

Re: Jak je to s energií

#24 Příspěvek od jkrejci » ned 16 říj, 2011 13:21

eisler jiri:

Takže jste byl někym pověřen takto reagovat? Šasek na panovíkově dvoře také dělá jen to co chce jeho pán.

Uz se těším na to, že distributor uzná učebnu ICT jako el. přímotop :P, nápad je to sice slušný, ale nereálný i když ve své podstatě máte pravdu, že to slouží stejně.

Co se týka využití tepla, pochybuji, že je na české škole vybudováno zařízení, které by umožnovalo teplo z učebny rozvést do různych mistností školy. Třeba na University of Oslo (co je to za školu snad psát nemusím a já měl tu možnost tam rok studovat), je to vyřešené tak, že výpočetní klastr je rozmístěn v kancelářích, jsou tedy zněj udělány kancelářské terminály a výpočty se mezi nimï distribuují. Toto rozdělení klastru do mnoha místností má právě za následek výužití tepla k vytápění budovy. Zapojení těchto PC zase Univerzita získala ohromný výpočetní výkon i když komunikace mezi nody není z nejrychlejších (100BASE-TX). Ale také to není řešení učebny, ale pouze výpočetního klastru pro vědu. V učebnách s výsokým výpočetním výkonem je teplo velkým problémem je nutno jej řešit klimatizací, což zase zvyšuje náklady na el. energii.

bundaboy:

OK, v pohode ja se tu právě snažím dobrat názoru zapojení takového počtu PC na základních školách a jestě v modu 24/7...

O nastavenim CPU vím, sám používám 75% a na serverech (ty se pochopitelně nevypínají) nechávám dokonce několik jader v klidu, aby si mohl plnit svou hlavní funkci. Takže, jednotlivé Core čas od času odpočívá což snižuje i zahřívání. Dalším důležitým nastavením je využití disku, zvlástě pak perioda ukládání mezi výsledků a uchování vypočtů v paměti při přerušení počítání.

Co se vlastního BOINC týká, tak proti němu nic nemám, což dokazuje i mé zapojení do projektu, mým oborem je Počítačové modelování a jakožto akademický pracovník zapojený do výzkumu chápu všechny výhody takovéhoto počítání. Ale právě s ohledem na své zaměření mám i praktickou představu o spotřebě takto vytížených PC.

S pozdravem

Uživatelský avatar
gigadisk
42.1052631579 %
42.1052631579 %
Příspěvky: 793
Registrován: ned 27 kvě, 2007 17:54
rok narození: 26 dub 1985
ID CNT statistics: 11430
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#25 Příspěvek od gigadisk » ned 16 říj, 2011 13:27

jkrejci píše: Jsou procesory v učebnách:
61 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5800 @ 3.20GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
41 x Pentium(R) Dual-Core CPU E5700 @ 3.00GHz [Family 6 Model 23 Stepping 10] TDP:65W
23 x AMD Athlon(tm) II X2 B22 Processor [Family 16 Model 6 Stepping 2] TDP:65W

Procesory uváděné v minuých odkazech jsou například
i5 2400 TDP: 95W
i7-2600K TDP: 95W

Rozdíl je tedy 30W v rozdílu mezi IDLE a LOAD to bude jestě rozdíl menší.

Skutečná spotřeba počítače však není dána jenom spotřebou procesoru, ale take disku (ukládání kontrolních bodů výpočtů, swap atp.), aktivním chlazením a dalšímy prvky. Tyto položky u levných komponent jsou vyšší než u kvalitních. Dále se tato výsledná hodnota změní hodnotou účinnosti zdroje, právě s ohledem na to, že se při pořízení šetří a každý chce vyšší výkon, prvkem který je opomíjen je práve zdroj -> kupuji se nekvalitní se špatnou účiností. Účinnost běžných kvalitnějších zdrojů je certifikována jako 80+, neboli více než 80%. Takže až pětina spotřebované energie u kvalitnějších zdrojů skončí hned na zdroji. Jak je to pak u těch levnejších nechám každého domyslet. U klasických zrojů to bývá mezi 60-80%.
http://myego.cz/item/proc-je-600w-zdroj ... c-hardware

Pro ty, kteří nevědí jak se s účinností počítá přidávam odkaz..
http://www.truepowerresearch.com/2011/0 ... fficiency/

Zde je článek o těch kvalitnějších zdrojích..
http://www.zive.cz/titulni-strana/stava ... fault.aspx
http://www.zive.cz/uploadedfiles/3567.html

Tim tuto komunikaci asi ukončím, protože nejste ochotni přistoupit na argumenty. Potěšilo by mě kdybyste uvedli vlastní kalkulace a pak by se o tom dalo dále diskutovat.
Dobře, začnu to opravovat na pravou míru. Opět uvadíte typická kancelářská dvoujádra v levné cenové hladině. (E6300) a pak tam zase narvete procesor za 4 tisíce (2600k), nesčítejte hrušky s jablkama. Dvoujádro E6300 má rozdíl mezi idle/load 30w, ale i5 i7 nikoliv a ani to nejsou kancelářské procesory! Tam patří Core i3! Už jednou jsem vás upozornil na to, že kancelářské stroje se nedají srovnávat s hráčskými sestavami. Taky tu neporovnávám spotřebu Octavie a Hummera. To první auto by si školy koupit mohli, to druhé jim bohužel nikdo neschválí a tak to je i v kancelářích.

Dále k té vaší nesmyslné účinnosti 60% kterou jste si vycucal z prstu, bych taky rád poopravil. Běžné zdroje Eurocase mají účinnost 80% procent.

http://www.zive.cz/Titulni-strana/Stava ... fault.aspx

Kód: Vybrat vše

Nejlevnější zdroj v našem testu, Eurocase 350X, trpěl nejnižší účinností ze všech testovaných modelů (70–77 %). 
Zde si beru z článku citaci, která ten váš komentář s 60% zadupe do země. A to je prosím nejlevnější zdroj z testu. Dále bych rád podotknul, že ty výkonnější zdroje mají účinnost mezi 82 - 90% a obyčejné eurocase zdroje dnes již mají běžně 80-82%, stačí chvilku hledat, ale nejčastěji do strojů právě montujeme 350-400W zdroje u kterých je to uvedeno. Navíc na kancelářských PC, které mají spotřebu v zátěži 100W, tak už těch 5 procent za lepší zdroj nikoho nespasí. Jestli bude mít sestava okamžitou spotřebu 80W a nebo 85W, tak už vůbec o nic nejde. (5)*8*5*4 / 1000 = 0,8kW měsíčně = 4,8,- (rozdíl účinnosti mezi 80 a 85% na 100W spotřebě PC)

Nyní si probereme trošku matematiky, která vám dělá obrovské problémy.

100W PC v zátěži
70W PC v klidu
30W LCD monitor

Budu počítat s 8-mi hodinovou pracovní dobou 5 dní v týdnu.

(70+30)*8*5*4 / 1000 = 16kW měsíčně = 96 korun měsíční provoz počítače (6,- kW) (PC je po celou dobu v klidu)
(100+30)*8*5*4 / 1000 = 20,8kW měsíčně = 124,8 korun měsíční provoz počítače (rozdíl 28,8,-)
Toto je prosím reálná hodnota mezi zapnutými a vypnutými výpočty na jednom počítači. Roční provoz při 10 měsíčním provozu, když máme ty prázdniny 288,- pokud budu počítat učebnu s 30 počítači, máme tu rozdíl 8640 korun. Tolik stojí provoz distribuovaných výpočtů jednu učebnu. Na noc a přes víkend se všude PC vypínají, nezažil jsem školu, kde by se nevypínaly jističe. Teď si prosím ty výsledky projděte s tím co jste na měřil/spočítal vy. Já wattmetr mám a i ty kancelářské stroje mám proměřené, takže ty data z prstu vycucaná nemám.

jkrejci
5.26315789474 %
5.26315789474 %
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14 říj, 2011 05:36
rok narození: 10 dub 1979

Re: Jak je to s energií

#26 Příspěvek od jkrejci » ned 16 říj, 2011 14:15

gigadisk:

1. Jak velký je tedy rozdíl mezi IDLE a LOAD u i5 a i7 podle Vás? Rozdíl v TPD je 30W, takže počítam rozdíl tak kolem 50W. Protože i takové počítače jsou zapojeny i když né v tak velkých počtech. Opravdu spotřeba sestavy závisí pouze na aktuální spotřebe CPU? Takže ostatní komponenty jedou zadarmo? Pokud to tak funguje, tak už asi není daleko doba kdy budeme mít elektrické perpetum mobile.

2. tech 60% bylo uvedeno jako minimální hranice, neboť takové zdroje skutečne existují. Citace z odkazovaného článku

"...zatímco přehřátý a jedoucí na hranici únosnosti 400W "noname" zdroj to bude dělat s efektivitou třeba 60%."

(mimochodem to značí odběr ze zdroje 240W takže i s účiností 1 by to nebylo Vašich 100W a to bez monitoru, ty mívají vlastní napájení.)
Chápu, že v testu třeba nebyli nejlevnější zdroje, a nebo se už nikdo nezatěžoval se zdroji staršího data výroby, které však na školách stále jsou.

3. Vaše hodnoty spotřeby jsou krásná malá čísla, a byl bych velice rád kdyby tomu tak skutečně bylo, zvláště proto, že nemusíme uvažovat monitor, který ve výpočtech nemá žádnou funkci a může si v klidu dál spinkat, pokud není použit k normální práci.

4. Vy máte tarif 6Kč/kWh, tak to nevím od koho máte smlouvu, ale asi by jste mohl ušetřit přechodem k levnější firmě.

Přepočet na měsíc máte též nějak popletený.. no nic, mám takový pocit, že s počty a čísly tu má problém někdo jiny. Pokud byste totiž věděl co děláte tak určitě monitor ani nahodou neuvažujete.

5. Škol jste opravdu asi moc nezažil/nenavštívil, i když je pravda, že v některých se učebna opravdu hlavním jističem vypíná, není tomu tak ovšem u všech. A kdyby jste si dal práci zjistíte, že to co a proc se to řeší je právě jistota v tom, že některé učebny jely na 100% právě i o víkendu.

Zde opravdu nemá cenu něco diskutovat, neboť toto fórum je jasně zaměřené a výpočty a hodnoty se upravují s ohledem na potřebnéný výsledek.

S pozdravem

eisler jiri
73.6842105263 %
73.6842105263 %
Příspěvky: 4528
Registrován: sob 15 kvě, 2010 16:27
rok narození: 14 zář 1947
ID CNT statistics: 13496
Bydliště: praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#27 Příspěvek od eisler jiri » ned 16 říj, 2011 14:55

jkrejci, to je ten zasadni omyl. sasek sveho pana neposloucha (naopak ho dere) ale este vece ho derou jini mene moudri nez sasek. mas pravdu, ze mne forest plati svou existencí, tim co dokazal vydupat ze zemne a nasich kompiku. ale jakoukoli blbost bych mu jako sasek omlatil o hlavu :smt021 to se neboj. tim jsem myslel lidstvo a jeho profit (tim panem) 45nn
a nech si ty pozdravy, stojej mnoho energie potrebne do skol
a jinak se omlouvam, ze sem Vam tikal. pripadl ste mne jako moje vnucka, ktera potrebuje neco ozrejmit 45ff
Obrázek
Obrázek

JardaPichSvetla
31.5789473684 %
31.5789473684 %
Příspěvky: 427
Registrován: stř 31 bře, 2010 13:35
rok narození: 20 srp 1984
ID CNT statistics: 13279

Re: Jak je to s energií

#28 Příspěvek od JardaPichSvetla » ned 16 říj, 2011 15:33

Nemam to změřeno, tak se nechci příliš zapojovat do této diskuze, mám pouze určitou výhradu proti odhadování rozdílu IDLE a LOAD u C2D z rozdílu u i5, i7.
jkrejci pokud chcete dělat podobné odhady, tak si najděte hodnoty pro procesor stejné architektury, i5, i7 a i3 jsou novější a mají lepší úsporné funkce a tedy větší rozdíl IDLE a LOAD nežli staré C2D a C2Q.

Muj názor: Pokud je škola bohatá, tak at klidně jedou 24/7, to je jejich rozhodnutí.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

jiri kovar
47.3684210526 %
47.3684210526 %
Příspěvky: 1051
Registrován: ned 20 črc, 2008 08:31

Re: Jak je to s energií

#29 Příspěvek od jiri kovar » ned 16 říj, 2011 16:47

Hezký nedělní podvečer.
Skoro se mi nechce veřit, že tato soutěž vyvolá tolik emocí. Ale moc se nedivím, protože distribuované výpočty nejsou přece hlavně o spotřebě elektřiny, ale zejména o svobodné podpoře aktivit (projektů), které bychom těžko zorganizovali, ale můžeme se jich aktivně účastnit podle svých možností i zájmů.
Redukovat DC na spotřebu elektřiny není fér.

Protože jsem dlouhodobý podporovatel DC, změřil jsem si postupně odběr všech sestav v idle i load a ten rozdíl je u dvoujádrových sestav +- 30 W, u čtyřjádrových cca 50 W dle vybraného projektu, zatížení a frekvence +-2GHz. Nové procesory i5 a i3 mají rozdíl mírně větší díky pokročilejším spořícím funkcím.
K soutěži škol: VÝBORNĚ - díky všem organizátorům od ministerstva až po administrátory CNT.
Jakým jiným lépším způsobem motivovat školáky a študáky ke studiu než účastí na aplikování svých znalostí prostřednictvím zařízení, které často používají. Zde je to už jednoznačná podpora modelu ŠKOLA - PRAXE. Některé školy dokonce vytvářejí životaschopné programy do systému BOINC, takže ta aktivita je na mnohem vyšší úrovni než "jen" účast (bohužel zatím jenom v zahraničí). Ale Komenského model ŠKOLA HROU tu jistě funguje.
Moje osobní zkušenost: teprve při možnosti se zapojit do určitého projektu jsem se hlouběji zajímal o danou problematiku - snad by to mohlo být i obráceně, ale zatím to tak nefunguje
K extrému SPŠ Ostrov: Neznám situaci, ale ze statistiky mohu odečítat: Je-li počítání s vědomím vedení školy, říkám pedagogům školy :smt023 ,je-li jejich iniciativou :smt023 :smt023 , je-li spoluprací pedagogů a študáků :smt038 . Dále je mi jasné, že jejich další počítání není motivováno získáním 1.pozice - počítají dál, i když je jasné, že je nikdo v říjnu neudělá (stačilo by jim počítat 10 dní v měsíci).
Proč tedy ještě počítají, když to žere ty watty? Asi je to vyšší dívčí (pánové prominou): jde nejspíše o PRESTIŽ ŠKOLY a další přidané hodnoty(např. ZVIDITELNĚNÍ, ÚČAST NA VÝZKUMU), které tím škola získá. V tomto světle již nejde o to, jestli se těch kWh spotřebuje navíc moc, více nebo nejvíce, ale o POVĚST ŠKOLY - pozn: o škole vím přesně 16 dní, nejsem tedy jejím agentem, přesto říkám BRAVO.
Na závěr: nezáviďme jim prvenství, každý může postavit konkurenci, aby to vítězství nebylo start-cíl a zviditelnit tak jinou školu jemu milou a pomoci motivovat její žáky.

Hezký zbytek neděle přeje Jirka Kovář, sponzor ČEZu ve výši 2 kW non stop

eisler jiri
73.6842105263 %
73.6842105263 %
Příspěvky: 4528
Registrován: sob 15 kvě, 2010 16:27
rok narození: 14 zář 1947
ID CNT statistics: 13496
Bydliště: praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#30 Příspěvek od eisler jiri » ned 16 říj, 2011 17:00

jirko :smt023 mohu ti řikat Kovář? tak prej titulovali mého pradedu ktereho si vazim 45hh
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
gigadisk
42.1052631579 %
42.1052631579 %
Příspěvky: 793
Registrován: ned 27 kvě, 2007 17:54
rok narození: 26 dub 1985
ID CNT statistics: 11430
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#31 Příspěvek od gigadisk » ned 16 říj, 2011 17:41

jkrejci píše: 1. Jak velký je tedy rozdíl mezi IDLE a LOAD u i5 a i7 podle Vás? Rozdíl v TPD je 30W, takže počítam rozdíl tak kolem 50W. Protože i takové počítače jsou zapojeny i když né v tak velkých počtech. Opravdu spotřeba sestavy závisí pouze na aktuální spotřebe CPU? Takže ostatní komponenty jedou zadarmo? Pokud to tak funguje, tak už asi není daleko doba kdy budeme mít elektrické perpetum mobile.

2. tech 60% bylo uvedeno jako minimální hranice, neboť takové zdroje skutečne existují. Citace z odkazovaného článku

"...zatímco přehřátý a jedoucí na hranici únosnosti 400W "noname" zdroj to bude dělat s efektivitou třeba 60%."

(mimochodem to značí odběr ze zdroje 240W takže i s účiností 1 by to nebylo Vašich 100W a to bez monitoru, ty mívají vlastní napájení.)
Chápu, že v testu třeba nebyli nejlevnější zdroje, a nebo se už nikdo nezatěžoval se zdroji staršího data výroby, které však na školách stále jsou.

3. Vaše hodnoty spotřeby jsou krásná malá čísla, a byl bych velice rád kdyby tomu tak skutečně bylo, zvláště proto, že nemusíme uvažovat monitor, který ve výpočtech nemá žádnou funkci a může si v klidu dál spinkat, pokud není použit k normální práci.
1. Opět TDP neslouží jako spotřeba, ale jako Tepelný vyžářený výkon. A opět záleží na účinnosti zařízení s jakou efektivitou je schopno převést elekřinu křemíku na výkon. Bohužel energie se tepelně vyzáří do okolí a to teplo, co jde ven se označuje jako TDP. Proto procesor může mít spotřebu 75 - 80W, ale teplený vyzářený výkon bude 130W. Pokud by TDP = 0, měli bychom ideální stav a spotřeba by byla někde jinde. Core i7 má spotřebu v klidu 100W a v zátěži až 300W a to je sakra rozdíl, jestli považujete tento procesor za kancelářský a nebo ne. Pak vám vycházejí ty vaše nesmysly a to samé je u procesorů i5! Tam se v zátěži na spotřebu nikdo nedívá, od těchto procesorů se požaduje výkon!

2. Opět vám říkám, že spotřebič se 60% účinností je leda tak možná namotaná cívka k ohřevu vody! Z mého článku je nejmenší účinnost zdroje kolem 77%. A to je prosím 300W, který se dá najít v každém kancelářském PC už pár let. Každý zdroj s P4, má už takovou účinnost a pokud ho nemá, tak tam ty rozdíly mezi idle/load jsou díky staré technologii nulové a opět se nemáme o čem bavit o spotřebě. Spotřeba se řeší pouze u Mainstream High end procesorech (i5,i7), kde je rozdíl idle/load 200W. A nechápu proč se pak bijete za to, že ve školách jsou mnohem starší zdroje, když pak pořád obhajujete drahé procesory s cenou 4000,-

3. Moje hodnoty spotřeby jsou reálná čísla odečtená z wattmetru na běžném kancelářském stroji (Celeron E3300, 2GB DDR2, 500GB HD, integrovaná grafika) a běžné LCD staré pět let. I proto jsem do práce započetl LCD, abych udával reálná čísla. Zatím co vy pořád počítáte s herní sestavou za 15 tisíc a předvádíte spotřebu na ni. Já si vybral běžný kancelářsky stroj za 6 tisíc, který je běžně kvůli ceně dodáván do každé kanceláře. Jestli chcete, tak se vám na wattmetr složím, aby jste tu přestal házet ty nesmyslné spotřeby.

Moje aktuální spotřeba PC je 289W (Core i7 920 @ 3,6GHz) při plné zátěži. V klidu má sestava spotřebu 100W ale to je herní počítač za 40 tisíc a za tu cenu sestavím 4 kancelářské/školní stroje. A tyto stroje najdu všude kam se podívám. Nikde nenajdu tu vaši prezentovanou i5, i7. A že mám kilowatt za 6,- to je prosím pěkně běžný tarif od ČEZu D01-D02.
Naposledy upravil(a) gigadisk dne ned 16 říj, 2011 23:30, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Nóblhóch
5.26315789474 %
5.26315789474 %
Příspěvky: 43
Registrován: stř 03 bře, 2010 14:24
rok narození: 16 kvě 1981

Re: Jak je to s energií

#32 Příspěvek od Nóblhóch » ned 16 říj, 2011 18:52

Tomu prvnímu bodu nějak nerozumím - když procesor žere 70-80W, nemůže přece vyzářit 130W - můžeš to nějak polopatičtěji vysvětlit, díky
WCGrid:Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
gigadisk
42.1052631579 %
42.1052631579 %
Příspěvky: 793
Registrován: ned 27 kvě, 2007 17:54
rok narození: 26 dub 1985
ID CNT statistics: 11430
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#33 Příspěvek od gigadisk » ned 16 říj, 2011 23:29

Nóblhóch píše:Tomu prvnímu bodu nějak nerozumím - když procesor žere 70-80W, nemůže přece vyzářit 130W - můžeš to nějak polopatičtěji vysvětlit, díky
Můžu, jsou na to složité vzorečky, je rozdíl mezi výkonem a příkonem. Říká se tomu účinnost, přesně jako jsme řešili u zdrojů. Protože žádná součástka nefunguje na 100%. Figurují tam přechodové odpory, cívky nejsou ideální a ani kondenzátory nejsou ideální, PN přechod na tranzistoru není ideální, parazitní kapacity mají vliv a svody. A nemalý vliv na to má frekvence procesoru, jistě si každý všimnul, že při overclockingu kdy zvednou napětí o 10% stoupne výkon CPU pouze o 3%. Proto také výrobci hledají "ideální stav" kdy součástka, v našem případe procesor, funguje na slušný výkon a má nejefektivnější spotřebu.

Studijní materiály k nalezení zde

http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADkon

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9A%C4% ... 8fyzika%29

zrovna na tom druhém je ten krásný vzoreček n =P1(výkon)/P2(příkon) (*100)[%]. Výkon nikdy nemůže být vyšší než příkon, to by jsme měli perpetum mobile (I. II. řádu co já vím..). Není tak těžké si to propočítat, účinnost se běžně pohybuje kolem 80%(například transformátory mají účinnost při transformaci napětí až 98%, menší méně a polovodiče jsou na tom ještě hůře), příkon také známe, je uveden v TDP. Takže si spočítáme neznámou a tou je výkon. P1=n*P2 = P1 = 0,8*65 = 52W(tohle si budu muset oživit, ale ten rozdíl tam je moc malý, 13W by mělo uchladit kde co). Nebudu lhát, přesně tato čísla nevím. Všechna energie se v konečném případě mění na teplo. Existují ale i tranzistorové zesilovače s výkonem 98% a větším, kdy zvládají výkon v řádech kW a chladit stačí pár desítek wattů. Horší je to třeba s vysavačem, který má příkon i 2kW a výkon pouze 350W, tak ten zrovna moc účinný není a hodně energie se mění okamžitě v teplo.
Naposledy upravil(a) gigadisk dne ned 16 říj, 2011 23:37, celkem upraveno 1 x.

Hansol58231
15.7894736842 %
15.7894736842 %
Příspěvky: 146
Registrován: sob 11 pro, 2010 23:00
rok narození: 07 črc 1991
ID CNT statistics: 15154
Bydliště: Okrouhlice (Havlíčkobrodsko)

Re: Jak je to s energií

#34 Příspěvek od Hansol58231 » ned 16 říj, 2011 23:32

Některé školy navíc můžou mít na střechách solární panely takže maj elektrickej proud zadarmo nebo aspoň s nějakou slevou...
Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
vkliber
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 9695
Registrován: čtv 29 bře, 2007 09:41
ID CNT statistics: 1
Bydliště: Brušperk, 48 let
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#35 Příspěvek od vkliber » pon 17 říj, 2011 01:05

jkrejci píše:...

Zde opravdu nemá cenu něco diskutovat, neboť toto fórum je jasně zaměřené a výpočty a hodnoty se upravují s ohledem na potřebnéný výsledek.

S pozdravem
Mrzí mne že jste dospěl k tomuto závěru, zvláště když jako nezaujatý pozorovatel této diskuse mám pocit že zmínka o úpravách hodnot spotřeby s ohledem na potřebný výsledek není rozhodně jednostraná.

To že počítač žere nějakou elektřinu předpokládám ví i žák vyššího ročníku ZŠ. To že bude žrát více elektřiny když ho zatížím na 100% (názorná ukázka ve třídě by byla fajn ... žák přímo slyší že se tam něco točí daleko více než předtím) zřejmě většina žáků pochopí. To že si to žák sám neuvědomí (a potřebuje popostrčit vhodnou otázkou nebo názornou ukázkou) je celkem pochopitelné. Nepochopitelné by bylo kdyby si to neuvědomil dospělý studovaný člověk. Stejně jako kdyby si šel do kabinetu vařit kafe a naplnil by varnou konvici až po okraj i když potřebuje jen 1/4 litru.

Probíráte (tím myslím všechny diskutující) tady spotřebu PC, respektive rozdíl spotřeby při nezatíženém a zatíženém PC. Padají různá čísla. Je zcela jasné, že tato debata nabude mít nikdy konce. Hádáte se o účinosti zdroje, vhodnosti čí nevhodnosti CPU do školy a přitom vám unikají další aspekty spotřeby. Správně jkrejci poznamenal, že rozdíl není pouze ve spotřebe CPU, ale i ve spotřebě ostatních komponent : např. disk se při zátěži BOINCem více točí. Ale nadruhou stranu zase pozapoměl na to, že se nebude jednat o rozdíl mezi IDLE a FULL LOAD, protože pokud jedou ve školách PC při výuce pouze na IDLE, tak tam jsou na nic (předpokládám, že se na ně žáci pouze nedívají).
Jinými slovy každý se drží toho čeho chce dosáhnout a stejně se nikdy nedoberete stejného výsledku.
Jediná možnost jak to zjisti co nejpřesněji a nejelegantněji je zapojit PC do měřáku. A naprosto ideální by bylo udělat to ve vyučovací hodině, kdy zapnu PC do měřáku a nechám ho po určitý čas v IDLE a následně ve stejný čas v zátěži. Žáci uvidí co se děje ... a učitel bude mít představu o tom, kolik mu to jeho konkrétní PC žere elektřiny, což určitě není informace k zahození.

Možná že to tu zaznělo, možná jsem to přehládl, nicméně z naší mailové komunikace jsem vyčetl že jste ICT coordinátor na Základní Škole J.Pešaty Duchcov.
Nevím přesně co si pod tím mám představit, znít to příliš politicky na to aby jste byl učitel a mohl nějak ovlivnit výuku na škole (viz. moje, zřejmě příliš, idealistické poznámky o možné výuce). Nicméně tu spotřebu el. energie si změřit (spočítat) dovedete a na základě čísla které Vám vyjde a znalosti školy sám nejlépe usoudíte jestli je zvýšená spotřeba akceptovatelná. Možná se dá předpokládat, že podobné propočty škola dělá i při využívání jiných školních pomůcek.

Primárně byla soutěž organizavána za účelem sdělení : dostat do škol a především mezi mládež informaci o tom, že existuje něco jako Distribuované výpočty a k čemu slouží. Nikdo z organizátorů soutěže nepředpokládal, že soutěžící škola okamžitě nainstaluje BOINC na všechny PC ve škole a už vůbec né že je nechá puštěné 24/7. Samozřejmě byly i vedlejší cíle soutěže a organizátoři je nijak neskrývají : připojení nových členů k týmu, zvýšení výkonu celého týmu a celé ČR, zvýšení počtu registrovaných a diskutujících na fóru ... jinými slovy plníme cíle našeho občasnkého sdružení = propagace Distribuovaných výpočtů. Nikdo kdo se podílel na organizování soutěže neměl za cíl zvýšení zisku ČEZu (a jiných podobných a.s.), ale tomu se nelze vyhnout. Stejně tak organizátor maratónu nemá za cíl zvýšení zisku firem které vyrábí boty (pokud nejsou sponzory) ... ale teké se tomu nevyhne.

Jestli poukazujete na počítání BOINCu na jiné než Vaší škole můžu celkem chápat, nerozumím ovšem poznámce že by to pracovníci dané školy měli vědět ... sodoma-gomora oni to nevědí? cožpak ti žáci si tam v té učebně mohou dělat co chtějí? snad tam na ně někdo dohlíží? ... Omlouvám se za poněkud expresivní vyjádření ... ale jako organizátorovi soutěže mi to je šumafuk, stejně jako je organizátorovi maratónu jedno jestli má někdo boty ze zlata pokryté diamanty. Nepochybuji o tom, že na školách pracují zodpovědní pracovníci.

Ještě bych chtěl poznamenat, že provádění distribuovaných výpočtů je činnost čistě dobrovolná, nikdo nikoho nenutí, doufám že ani žádný učitel nenutí žáky instalovat si doma BOINC. Což se mimochodem nedá říct o některých jiných dobročiných organizací, jejichž činnost je školou většinou po žácích skrytě vyžadována.

Na závěr tedy nějaká čísla týkající se tématu : Jak je to s energií.
Při provádění distribuovaných výpočtů se odběr el. energie zvýší. Na některých počítačích o ~30W, na některých o ~50W a na některých o ~100W. Mohou ovšem existovat i počítače na kterých bude zvýšení až o ~750W, ale také třeba jen o ~15W. Dá se rovněž říct, že zvýšení bude individuální u každého počítače a bez jeho změření spotřeby nelze stanovit přesnou hodnotu zvýšení odběru el. energie.
Statistiky CNT | Projekty CNT | Distribuované výpočty CNT | SETI CNT | Einstein CNT
.....::::: Proč se mít nejlépe, když se můžu mít čím dál tím stejně :::::.....
Moje skromná statistika tady , tady , tady nebo grafy.
˙ıɔıqɐɹʞ ʌ ǝןɐ 'ıןʇʎd ʌ ǝɔıɾɐz ǝʇɾndnʞǝu ʎpʞıu ˙˙˙

jkrejci
5.26315789474 %
5.26315789474 %
Příspěvky: 18
Registrován: pát 14 říj, 2011 05:36
rok narození: 10 dub 1979

Re: Jak je to s energií

#36 Příspěvek od jkrejci » pon 17 říj, 2011 05:26

Děkuji, konečně článek, který má hlavu a patu a připouští i druhou stránku věci.

Termín ICT koordinátor je prostě pojmenování funkce zodpovědnému nejenom za učebnu, ale všechny aspekty této problematiky, jinak pochopitelně ICT na škole vyučuji také.

Děkuji tedy všem za jejich názory a komentáře ať už byly jakékoli. Přeji všem mnoho úspěchů v soutěži i mimo ni.

Úspěšnému a levnému počítání zdar 45kk

Uživatelský avatar
gigadisk
42.1052631579 %
42.1052631579 %
Příspěvky: 793
Registrován: ned 27 kvě, 2007 17:54
rok narození: 26 dub 1985
ID CNT statistics: 11430
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#37 Příspěvek od gigadisk » pon 17 říj, 2011 06:55

To jsi napsal Vítku moc hezky. 45nn

Uživatelský avatar
forest
Admin webu a fóra CNT
Admin webu a fóra CNT
Příspěvky: 17023
Registrován: pát 27 říj, 2006 09:19
rok narození: 03 bře 1977
ID CNT statistics: 71
Bydliště: Újezd u Brna

Re: Jak je to s energií

#38 Příspěvek od forest » pon 17 říj, 2011 12:51

Tak tedy přikládám to moje podrobnější vyjádření, k čemuž využiji některých citací, co jste zde uvedl:
jkrejci píše: Spočteme-li si, že jeden standardní počítač zvýší svou spotřebu při běhu BOINC dejme tomu o 200 W (autor v diskusi uvádí 300 W, ale musíme počítat i se spotřebu kterou by počítač měl v IDLE režimu, nechávám mu tedy 100W) tak je výpočet snadný.
Jak zde již zaznělo, rozdíl mezi IDLE a LOAD se u běžných kancelářských a školních počítačů pohybuje v průměru okolo 35W na celé sestavě. Úsporné funkce na to nemají prakticky vliv, jelikož počítače jedou jen v době výuky a i tak nic moc neuspoří. Více než prázná nepodložená čísla, je lepší se opřít o skutečné testy celých sestav, jako třeba zde:
http://pctuning.tyden.cz/hardware/proce ... u?start=10
Když se koukneme na dvoujádrové a čtyřjádrové CPU nižšího výkonu (které skutečně na školách jsou) v testu, tak ten relevantní nárůst je opravdu maximálně do 50W. Přitom když někdo na PC něco jen trochu dělá, už jsou hodnoty vyšší než IDLE. Udávané příklady o i7 920 a výkonných X4 procesorech ani nekomentuji, ty opravdu na školách běžně nenajdeme. O tom že hodnoty TDP nejsou skutečnými spotřebami procesoru, ale jistá hranice které není běžně dosahováno již zde také zaznělo, to nemá cenu dále rozebírat. Držme se tedy jasných výsledků a tedy rozdíly IDLE a LOAD celých sestav. Zároveň se koukněte prosím na ty spotřeby celkové. Udávaných 300W a 450W jsou zcestné hodnoty. Normální školní PC má běžnou spotřebu pod 110W.
jkrejci píše: Uvažovaná hodnota kolem 200W navýšení spotřeby (pochopitelně závisí na CPU) je tedy skutečně reálná, a to neuvažuji o spotřebě přetaktovaých procesoru, protože to na školách nebývá zvykem...
Řekněme-li, že počítač je spuštěn během výuky tedy řadově 8 hodin denně, 5 dní v týdnu, po dobu soutěže 8 měsíců (dle kalendáře 36týdnů)
celkový čas běhu=8hodin*5dni*36týdnů => 1440hodin
Při standardní ceně elektřiny 3,5Kč/kWh
0,2kW*1440h*3,5Kč/kWh=1008Kč
Zajímá mě hlavně situace ceny energii, při plném vytížení ukázkové učebny na školách či dlouhodobějším zapojení více PC sestav.
udělejte vlastní přepočet na oněch 8 plánovaných měsíců. Podložte jednotlivé položky odkazy a uvidíme k jaké částce se dopracujete. Rozhodně pro rozpočet normální školy zanedbatelná nebude.
Oni se nám ty vaše kalkulace hned ukazují v jiném světle:
0,035 * 1440hodin * 2,50Kč/kWh (dnes ověřená průměrná cena s DPH za kWh u eOnu a RWE u spotřeby v místních školách dle instalovaného hlavního jističe a tarifu pro hodiny kdy probíhá na školách výuka) = 126,Kč na jednom stroji. V počtu běžné učebny 30 PC je to tedy kolem 3780,-kč za plný výkon celé učebny po dobu celé soutěže.
Pokud v této kalkulaci někde shledáte nedostatek, nebo chybný údaj, můžeme jej jistě dále konzultovat. Ale jsme na desetině oproti vašim odstrašujícím částkám kterými jste se zde hned v úvodu oháněl, tak se nedivte některým rozhořčeným reakcím.

Jestli těch 3780,-Kč za celý školní rok jsou nebo nejsou zanedbatelná šástka pro školu nevím. Pokud zapojení do soutěže pojmou včetně osvěty, žákům to vysvětlí a názorně ukáží, tak to je dle mého názoru zanedbatelná investice do jejich vědomostí. V podstatě jim k tomu ale stačí i zapojit jen jeden počítač na učebně jako vzorový, pokud do toho chtějí investovat jen tu jednu stokorunu, to je přece na nich a nikdo je k ničemu nenutí. Zároveň mohou zapojit jen jedno jádro, zapojit jej jen v některých vyučovacích hodinách a pak už se není vůbec o čem bavit. Prioritou soutěže je osvěta o distribuovaných výpočtech a ta tak i tak bude naplněna mírou vrchovatou.

My jsme informovali o soutěži jako takové, vy jste z nás udělal někoho, kdo chce školu zrujnovat. Trošku mně to připomíná různé konpirační teorie, ale snad to v jádru nebylo myšleno špatně.
jkrejci píše: Pokud to opravdu bude o tom, že školy motivují žáky a jejich rodiče nemám proti tomu nic (což jsem už i psal), když jim finanční stránku věci vysvětlí.
Předpokládám (ostatně jako většina zde reagujících), že každý drochu starší šlověk si je vědom, že když něco jede na vyšší výkon, musí to spotřebovat více energie. My informujeme na webu i ve článcích vždy o tom, že ten nárůst energie tu je, ale že je to kolem 25% v rámci celé sestavy, když se na ní pracuje. Distribuované výpočty jsou zde totiž právě pro vytížení počítače který stejně je v provozu, aby ten zbytkový výkon nezahálel. Jde jistě o konkrétní konfuguraci, zda má člověk LCD/CRT monitor, kolik má jader, zda má SSD disk, čím chladí, prostě těch aspektů je více. Ale uvádíme jakýsi průměr a kdo si to chce změřit, dnes možnost má za pár korun. Měřáky ostatně už má spousta lidí a dá se to tedy i půjčit. Nic tedy netajíme a uvádíme i konkrétní příklady, včetně výpočtů na grafice. Třeba zde:
http://dc.czechnationalteam.cz/cast09.html
jkrejci píše: Pokud jde o hodnotu výhry a dalších cen, bývá většinou v soutěžích podobného ražení vyšší než je vložená hodnota výherce, už s ohledem na to, že se účastní daleko více účastníků než je cen.
Jsme nezisková organizace a je to první ročník soutěže. Nevím zda si dokážete představit jaké úsilí nám dalo získat alespoň tyto ceny, ale opravdu to nebylo jednoduché. Zároveň znovu opakuji, o ceny zde jde až někde hodně v pozadí, alespoň z hlediská CNT jako organizátora a jsou jen takovou třešničkou na dortu.
jkrejci píše: Také by mě zajímalo kdo z MŠMT (neboť píšete o jejich oficiálním souhlasu) s Vámi o tom jednal a koho podpis tento souhlas nese.
Jestli stačí ti hlavní lidé, tak to byla Ing. Eva Bartoňová (Státní tajemnice a náměstkyně ministra školství) a Michal Urban (ředitel odboru pro mládež).
jkrejci píše: Co se vlastního BOINC týká, tak proti němu nic nemám, což dokazuje i mé zapojení do projektu, mým oborem je Počítačové modelování a jakožto akademický pracovník zapojený do výzkumu chápu všechny výhody takovéhoto počítání. Ale právě s ohledem na své zaměření mám i praktickou představu o spotřebě takto vytížených PC.
Jsem moc rád, že jste se zapojil do soutěže, jako i mnoho jiných lidí. Doufám, že jsme zde dokázali tu vaši představu o reálném navýšení spotřeby počítačů trochu upřesnit a že se na to budete dívat z trochu lepšího pohledu než v úvodu. Je zbytečné se hádat o nějakých desetinách procent, ale ta čísla co jste uváděl opravdu lidi zvedly ze židle a tomu se není co divit. Jinak je DC komunita velice přátelský spolek lidí, kteří dobrovolně poskytují svůj výkon vědě a jak je patrno z výpočtů, něco málo je to i ročně stojí. Pokud někdo jede výpočty celý rok a PC kvůli tomu ani nevypíná, tak jsou ty náklady skutečně již nemalé, ale je to svobodná volba každého člověka a dobře o tom ví. Bereme to jako sponzorský příspěvek na daný výzkum a tak by to měl brát každý kdo se zapojí. Jen v našem týmu je plně aktivních více než 2500 členů a tedy i minimálně stejný počet počítačů. O nákladech víme a rádi je pro vědu poskytneme. Třeba si tím v budoucnu zachráníme i svůj život, kdo ví.


Ještě na závěr bych chtěl malou poznámku k tomu že soutěž vyhraje škola která má výkonné grafické karty. V tom seznamu 8 soutěžních projektů (který jsme dali dohromady o víkendu), je jen jeden projekt, který umožňuje jejich zapojení a poměr příděl CPU/GPU tam není nikterak obrovský. Původně plánované další dva projekty který byly na provizorním seznamu před startem, jsme nakonec vyloučili. Většina projektů výpočty na grafických kartách nepodporuje, takže se nemusíte obávat a klidně můžete myslet na tu první cenu. Je dosažitelná pro všechny. Stačí soutěž dostatečně propagovat a s dostatečným počtem žáků a jejich počítačů má šanci každý.

JardaPichSvetla
31.5789473684 %
31.5789473684 %
Příspěvky: 427
Registrován: stř 31 bře, 2010 13:35
rok narození: 20 srp 1984
ID CNT statistics: 13279

Re: Jak je to s energií

#39 Příspěvek od JardaPichSvetla » pon 17 říj, 2011 16:05

gigadisk píše:
Nóblhóch píše:Tomu prvnímu bodu nějak nerozumím - když procesor žere 70-80W, nemůže přece vyzářit 130W - můžeš to nějak polopatičtěji vysvětlit, díky
Můžu, jsou na to složité vzorečky, je rozdíl mezi výkonem a příkonem. Říká se tomu účinnost, přesně jako jsme řešili u zdrojů. Protože žádná součástka nefunguje na 100%. Figurují tam přechodové odpory, cívky nejsou ideální a ani kondenzátory nejsou ideální, PN přechod na tranzistoru není ideální, parazitní kapacity mají vliv a svody. A nemalý vliv na to má frekvence procesoru, jistě si každý všimnul, že při overclockingu kdy zvednou napětí o 10% stoupne výkon CPU pouze o 3%. Proto také výrobci hledají "ideální stav" kdy součástka, v našem případe procesor, funguje na slušný výkon a má nejefektivnější spotřebu.

Studijní materiály k nalezení zde

http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADkon

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9A%C4% ... 8fyzika%29

zrovna na tom druhém je ten krásný vzoreček n =P1(výkon)/P2(příkon) (*100)[%]. Výkon nikdy nemůže být vyšší než příkon, to by jsme měli perpetum mobile (I. II. řádu co já vím..). Není tak těžké si to propočítat, účinnost se běžně pohybuje kolem 80%(například transformátory mají účinnost při transformaci napětí až 98%, menší méně a polovodiče jsou na tom ještě hůře), příkon také známe, je uveden v TDP. Takže si spočítáme neznámou a tou je výkon. P1=n*P2 = P1 = 0,8*65 = 52W(tohle si budu muset oživit, ale ten rozdíl tam je moc malý, 13W by mělo uchladit kde co). Nebudu lhát, přesně tato čísla nevím. Všechna energie se v konečném případě mění na teplo. Existují ale i tranzistorové zesilovače s výkonem 98% a větším, kdy zvládají výkon v řádech kW a chladit stačí pár desítek wattů. Horší je to třeba s vysavačem, který má příkon i 2kW a výkon pouze 350W, tak ten zrovna moc účinný není a hodně energie se mění okamžitě v teplo.
Mam dojem, že v tom máš trochu chaos.

Účinnost nám porovnává energii dodanou stroji a energii požadovaného druhu ze stroje získanou (podle zákona zachování energie se ten zbytek změní na jinou (nepožadovanou) energii, obvykle tepelnou). Tedy záleží na tom, co od toho stroje chceš, žárovka má účinnost 5% pokud s ní chceš svítit a 95% pokud s ní chceš topit. 45hh
Ovšem od procesoru vlastně nechceš žádnou energii, chceš od něj zpracování dat zakódovaných v napětí přiváděném do něj a tedy bych řekl, že ten vzoreček pro účinnost asi na procesor ani použít nelze (nemá výkon v klasickém smyslu). Pokud tě zajímá pouze energie (nikoliv data), tak se téměř všechna el. energie dodaná procesoru změní na teplo a procesor je tedy prostě el. topné těleso s velkou účinností přeměny el. energie v teplo. 45hh

Co se týká TDP, tak to je čistě teoretická hodnota, kterou má každá společnost definovanou jinak, pro AMD je to teoretická maximální hodnota, kterou bez přetaktování nikdy nepřekročíš, zato u nvidia jde překročit v pohodě a Intel to má zas trochu jinak. 45cc
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
gigadisk
42.1052631579 %
42.1052631579 %
Příspěvky: 793
Registrován: ned 27 kvě, 2007 17:54
rok narození: 26 dub 1985
ID CNT statistics: 11430
Bydliště: Lanškroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak je to s energií

#40 Příspěvek od gigadisk » pon 17 říj, 2011 22:31

JardaPichSvetla píše: Mam dojem, že v tom máš trochu chaos.
Ano to nepopírám, chaos v tom mám. Už je to přeci jen dlouho, co jsem měl elektrotechniku, materiály a nakonec jsem stejně maturoval z výpočetní techniky. Ale takové třídy zesilovačů a operační zesilovače si pamatuju do teď! Přísahám! Musím vylovit staré sešity a učebnice a vrhnout se na článek. Malou útěchou je mi pouze to, že jsem tam napsal, že si tím jistý nejsem a nechci lhát a radši jsem poslal odkazy na wiki. Není to už žádná legrace jako odpalování elektrolytů na dílnách a svařování s laboratorním zrojem, kdy se na oba konce krokodýlů dala tuha z tužky a sledovali jsme vznik el.oblouku. Jeden takový zdroj mám vlastnoručně sestavený doma a ještě mi funguje! A to jsem i sám v dílnách namotával transformátor a musel vydržet 2kV kvůli testu pevnosti elektrické izolace. Prostě ty doby zábavy jsou pryč, já se na CPU dívám pořád z pohledu studenta elektrotechniky, něco leze na vstup a to zesílí, nebo podle požadovaného stavu sepne/vypne a ať to udělá cokoliv, vždycky to vyzáří nějaké teplo do okolí. Pokud to nemá dostatečné chlazení, tranzistor buď exploduje a dojde k průrazu mezi přechody a nebo se z něj krásně zahulí, pokud do něj pustíme více štávy, než na kolik je dimenzovaný. S obojím mám zkušenosti s tím druhým bohužel i při obhajobě ročníkové práce, kdy stavebnice z AMÁRa nebyla dělaná na tak velký ztrátový výkon a tranzistor se upekl ve vlastní šťávě. :) Já jsem spíš takovej praktik, než teoretik... když něco nevím, vezmu měřák a změřím si to.

Odpovědět

Zpět na „Soutěž ve školách i mezi nimi“