U těch HE3D je uváděno 5000 cyklů, ale jak píše Dadu, nejde o cykly ve smyslu počtu nabíjení a vybíjení jakkoli krátkých či dlouhých. U moderních li-on baterií (což jsou i HE3D) je cyklem úplné vybití a úplné nabití. Naopak tyto baterie mají rády (prodlužuje se tím jejich životnost) dobíjení a vybíjení v rozsahu 10% - 90%. Půjde tedy spíše o jejich životnost, která se odvíjí i od kapacity. Při dobře zvolené kapacitě s ohledem na odběr tak může být životnost klidně 10+ let. Jak se píše na webu, lze se osobním jednáním domluvit na testování v ostrém provozu. Výroba baterií jede naplno byť v relativně malém provozu, nicméně na Moravě (Horní Suchá na Karvinsku) už se staví velká fabrika za 5,5 miliardy s předpokládaným ročním obratem 13 miliard Kč. Naplno valit má v příštím roce.
Klasické Li-on baterie se zlepšují, ale jejich bezpečnost není ideální (viz. jejich výbuchy v poslední době). Foreste, četl jsem taky ten článek, na nějž odkazuješ, ale tam oni počet cyklů uvádějí 1200. Je to mírné zlepšení, ale když vezmeš klasickou životnost takové baterie, může to být 3-6 let podle způsobu, jak ji používáš (v mobilu, notebooku apod). Když vezmu dceru, která ve smartphonu nabíjí baterku i dvakrát denně a nepociťuje ani po dvou letech nějaké dramatické změny, tak si myslím, že těch 5000 cyklů u HE3DA je malý zázrak. I kdybych to vztáhnul na elektromobily, tak to furt vychází na 10+ let v režimu normálního smrtelníka. A navíc samovybíjení 1%/měsíc, lineární provoz od -10C do +80C, nabíjecí režim podle potřeby do 100A...(30 minut až 12 hodin)
Co se týče cen, je převis poptávky tak velký, že zatím spolupracují jen s těmi nejserióznějšími zákazníky, aby měli co nejdůvěryhodnější údaje z ostrého provozu v různých situacích. Jde především o akcionáře + ostatní testery v provozu.
No rozhodně to bude zajímavé, protože i Musk zvažuje výstavbu obrfabriky ve střední Evropě z důvodu obrovských zásob Litia v Krušných horách - 6% světových zásob).
